Pajulahden urheiluopiston investointipäätös
Teimme keväällä Pajulahti Olympic & Paralympic Training Center kanssa projektin, jossa kartoitimme asiakkaiden ja kumppaneiden näkemyksiä siitä, mihin urheiluolosuhteeseen seuraavaksi kannattaisi investoida.
Haastattelujen ja kyselyjen avulla selvitettiin, mikä olisi asiakkaiden ja sidosryhmien näkökulmasta järkevin ratkaisu kolmesta eri investointivaihtoehdosta.
Valitsimme yhdessä 20 päätöksen kannalta oleellista sidosryhmäläistä, joiden kanssa keskustelin laajasti näkökulmien selvittämiseksi. Lisäksi keräsin tietoa henkilöstön ja vapaa-ajan asiakkaiden kyselyllä kokonaiskuvan saamiseksi.
Investointipäätöstä tehdessä asiakkaiden ja sidosryhmien kanssa tehdyllä selvityksellä voidaan saada vastauksia kysymyksiin kuten:
Mihin suuntaan asiakastarpeet ovat tulevaisuudessa kehittymässä?
Mikä on järkevin investointivaihtoehto eri kohderyhmien näkökulmasta?
Miten valittu investointi kannattaisi toteuttaa?
Onko sidosryhmillä reunaehtoja investointiin liittyen?
Miten asiakasrajapinnassa toimiva henkilöstö näkee asian?
Tulevaisuuden metsänomistajien ymmärtäminen
Metsäalan toimija kaipasi tietoa muutoksessa olevasta asiakaskunnastaan ja tukea palveluntarjonnan ja viestinnän kehittämiseen.
Kun metsänomistus keskittyy entistä vahvemmin kaupunkeihin ja omistajiksi tulee kaukana metsätiloistaan asuvia kokemattomia metsänomistajia, asettaa se palveluntarjoajille uusia haasteita.
Haastattelin kahdeksan uutta metsänomistajaa liittyen esimerkiksi metsänomistamisessa pohdituttaviin asioihin, sekä avun- ja palveluntarpeisiin.
Tutkimuksessa tuotetun tiedon avulla metsäalan toimija lähti kehittämään palveluitaan ja markkinointiaan kyseiselle kohderyhmälle sopivaksi.